Poistná udalosť – všetko čo o nej musíte vedieť!
Poistenie domácnosti má chrániť vás a váš majetok pred viacerými rizikami. Poistná udalosť – nech už je jej rozsah akýkoľvek je nepríjemnou skúsenosťou pre každého. Preto okrem vhodného poistenia domácnosti je tiež dôležité, aby ste vedeli, ako presne postupovať, keď poistná udalosť nastane!
Poistná udalosť: ako postupovať?
Pred tým, ako nastane poistná udalosť, by ste mali:
- dbať v prvom rade na to, aby poistná udalosť nenastala
- dbať na povinnosti smerujúce k odvráteniu alebo zmenšeniu nebezpečenstva, ktoré sú vám právnymi predpismi uložené alebo ktoré ste prevzali na seba zmluvou
- vykonať potrebné opatrenia k obmedzeniu rozsahu škody, pokiaľ nastane škodová udalosť, z ktorej by mohla vzniknúť poisťovni povinnosť poistného plnenia
Potom, ako poistná udalosť nastane, je potrebné, aby ste:
- kontaktovali odbornú pomoc – v prípade požiaru alebo výbuchu je potrebné volať požiarnikov, v prípade krádeže zasa políciu
- kontaktovali poisťovňu do 15 dní od vzniku poistnej udalosti a nahlásil jej vznik:
- telefonicky
- e-mailom
- osobne
- postupovali podľa pokynov poisťovne a predložil v dohodnutej lehote doklady, ktoré si poisťovňa vyžiada
- umožnili poisťovni vyhotovenie kópii potrebných dokladov a vykonanie šetrenia o príčinách a rozsahu vzniknutej škody
- počkali na technika poisťovne, ktorý vykoná obhliadku:
- v prípade, že vznikne poistná udalosť, ktorá neohrozuje zdravie, je potrené počkať s odstraňovaním následkov, opravou poškodeného majetku alebo poškodenej veci do vykonania obhliadky
- v prípade závažných hygienických alebo bezpečnostných dôvodov je možné začať s odstraňovaním škôd skôr, no bude potrebná podrobná a preukázateľná dokumentácia o rozsahu škody:
- fotodokumentácia (fotoaparátom, mobilom)
- videozáznam
- zabránili zväčšovaniu rozsahu a následkov poistnej udalosti, ku ktorému môže dôjsť pri odstraňovaní škôd
Poistná udalosť: potrebné doklady
Ak nastane poistná udalosť, je potrebné prichystať si všetky doklady, ktoré od vás môže poisťovňa žiadať. Jedná sa o všetky doklady k poisteným predmetom v domácnosti – doklady o kúpe elektroniky, dokumenty týkajúce sa ohodnotenia cenných predmetov a pod.
Podobná byrokracia môže byť únavná, ak však poistná udalosť vznikne, je dobré požadované dokumenty odovzdať. Ak doklady poskytnete, je viac pravdepodobné, že vám poisťovňa vyplatí plnenie v tzv. novej cene (suma potrebná na zaobstaranie novej veci rovnakého druhu a kvality) a bude tiež stanovovať menej limitov pri stanovovaní poistného plnenia.
Poisťovne, ktoré od klientov nevyžadujú doklady o nadobudnutí ukradnutých vecí často plnenie pomerne striktne limitujú, najmä ak nastane poistná udalosť súvisiaca s elektronikou či cennosťami. A to všetko za určitých okolností aj pri zohľadnení veku a stupňa opotrebenia veci (plnenie v časovej cene).
Poistná udalosť predstavuje nepríjemnú skúsenosť, bez ohľadu na jej rozsah.
Ak máte ohľadom poistnej udalosti akékoľvek otázky, kontaktujte nás!